Skip to main content

Conflicthantering

Steek je kop niet in het zand! Er zijn meerdere manieren om conflicten te hanteren. In een organisatie werk je met mensen die een afwijkende mening of een tegenstrijdig belang hebben. Soms zijn de verschillen tussen jou en jouw collega zo groot dat dit leidt tot irritatie en mogelijk zelfs tot een hoogoplopend conflict. Als je daarin verzeild raakt, dan is dat heel vervelend. Het kost je veel energie en het werk kan er onder leiden. In de training leer je hoe je op vaardige wijze om kunt gaan met tegenstrijdige belangen en conflicten.

Doelgroep

Iedereen die zijn persoonlijke effectiviteit in conflicthantering wil ontwikkelen.

Resultaat

Na de training heb je inzicht in jouw persoonlijke stijl van conflicthantering.

Inhoud

  • Conflictanalyse
    • wat is een conflict?
    • oorzaken van een conflict;
    • herkennen van een conflict;
    • analyse van een conflict.
  • Zelfanalyse
    • jouw eigen rol in conflicten;
    • jouw eigen gedrag in conflicten;
    • lichamelijke signalen;
    • emotionele signalen.
  • Probleemoplossing en communicatie
    • probleemoplossende methoden voor conflicten;
    • non-verbale communicatie in het conflict;
    • gesprekstechieken tijdens een conflict.
  • Omgaan met emoties
    • begrip tonen voor elkaars emotie;
    • feiten van emoties onderscheiden;
    • omgaan met eigen emoties.
  • Persoonlijk actieplan
    • opstellen van een persoonlijk actieplan.

Methoden en werkvormen

  • Onderwijsleergesprek;
  • Gestructureerde discussie;
  • Ervaringsgerichte oefeningen;
  • Persoonlijke casus;
  • Rollenspellen met acteur;
  • Gevarieerd programma;
  • Verhouding theorie - praktijk: 30-70.

Aantal trainingsdagen

Wij adviseren hiervoor vier trainingsdagen.

Contact

Ben je geïnteresseerd in een maatwerktraining conflicthantering? Neem dan persoonlijk contact op of vul het contactformulier in.